Sirkeci Garı T.C.D.D. Müzesi Sanat Galerisi
İSTANBUL DEMİRYOLU MÜZESİ

Müzemiz Sirkeci Garı içinde 23.09.2005 tarihinde açılmıştır. 145 metrekarelik bir alanda hizmet veren müzede 300 adet kültür varlığı sergilenmektedir. Müze Pazar, Pazartesi ve bayram günleri dışında her gün açık olup, ücretsiz gezilebilir.
ADRES: Sirkeci Tren Garı
TELEFON: 0212 527 12 01
: 0212 520 65 75 / 7885(sadece müze telefonudur)
FAKS: (212) 512 64 44
ELEKTRONİK POSTA: istanbuldemiryolumuzesi@tcdd.gov.tr
TELEFON: 0212 527 12 01
: 0212 520 65 75 / 7885(sadece müze telefonudur)
FAKS: (212) 512 64 44
ELEKTRONİK POSTA: istanbuldemiryolumuzesi@tcdd.gov.tr
Müzemizden görüntüler;
![]() | ![]() | |
Demiryollarımzın tarihçesinin anlatıldığı orer panosu
|
Haydarpaşa Gar'a ait sandalye ve sehpa (20.yy başı)
| |
![]() | ![]() | |
Orient Ekspres ve Yemekli - Yataklı Vagonlara ait servis takımları (19-20.yy)
| ||
![]() | ![]() | |
Yemekli Vagon
|
Büro Malzemeleri
| |
![]() | ![]() | |
İstanbul(Sirkeci)-Halkalı kesiminde 1955 yılında faaliyete geçen elektrikli ünitelerden 8027 nin makinist mahalli
| ||
![]() | ![]() | |
8027 ünitenin önden görünüşü
|
TCDD Hastanelerine ait malzemeler
| |
![]() | ![]() | |
Tren Plakaları
|
Hornby marka oyuncak tren (20.yy başı)
| |
![]() | ![]() | |
Bilet dolabı, seyyar telgraf makinesi, bilet baskı makinesi
|
Uyarı tabelaları
| |
![]() | ![]() | |
Resmi Evrak (19-20.yy)
|
Vaziyet Planları (19-20.yy)
| |
![]() | ![]() | |
Zarflar (19-20.yy)
|
Bağdat Demiryolunda çalışan Alman bir mühendise ait ajanda (1894)
| |
![]() | ![]() | |
Fotoğraflar (Robin LUSH )
|
İstanbul(Sirkeci) peron saati (20.yy)
| |
![]() | ![]() | |
| İstanbul(Sirkeci) Gar bekleme salonunun ısıtılmasında kullanılan çini soba 1890 | Anadolu-Osmanlı Demiryolu Şirketine ait istasyon çanı.(19.yy) | |
![]() | ![]() | |
müzeden genel görünüm
|
müzeden genel görünüm
| |
![]() | ![]() | |
müzeden genel görünüm
|
müzeden genel görünüm
| |
![]() | ![]() | |
1957 de açılan Yakacık Sanatoryumuna ait piano
|
Sirkeci-Halkalı Elektrikli İşletmesinin açılış töreninde hediye edilen tren.29.10.1955
| |
İSTANBUL(SİRKECİ) GAR'ININ TARİHÇESİ
İstanbul'un Avrupa'ya açılan kapısı Sirkeci Gar'ının temeli 11 Şubat 1888 günü büyük bir törenle atıldı.03 Kasım 1890'da hizmete açılan görkemli gar binasının mimarı Alman mimar ve mühendis A.Jasmund'dur.Berlin Üniversitesi mezunu olan Jasmund şark mimarisi konusunda incelemeler yapmak üzere İstanbul'a gelmiş, Sultan II.Abdülhamit'in güvenini kazanarak sarayın danışman mimarı olmuştur.
Jasmund gar binasının projesi hazırlanırken özellikle bir nokta üzerinde durmuştu.İstanbul,batının bitip Doğu'nun başladığı yerdi.Birbaşka deyişle Doğu ile Batı'nın birleştiği noktaydı.Bu nedenle bina oryantalist bir uslupla hayata geçirilmeli,bölgesel ve ulusal biçim kalıplarına yer verilmeliydi.Bu uslubu yansıtmak için cephelerde tuğla bantlar kullanıldı.Sivri kemerli pencereler,ortaya ise Selçuklu dönemi taş kapılarını anımsatan geniş bir giriş kapısı yaptı.Vitraylar bu uslubu tamamlıyordu.
Binanın kaidesi granit,cephesi mermer ve Marsilya Arden'den getirilmiş taşlarla yapıldı.Bekleme salonlarına,Avusturya'dan getirilmiş büyük çini sobalar konuldu.Binanın aydınlatılması ise çeşitli yerlere konulan 300 havagazı feneriyle sağlandı.
Sirkeci Garı'nın yapıldığı dönemdeki hali çok görkemliydi.Deniz binanın eteklerine kadar geliyor ve denize taraçalar halinde iniliyordu.
Orta girişin iki yanında saat kulesi,üç büyük lokanta,ayrıca binanın arkasında geniş bir bira bahçesi ve açık hava lokantası bulunmaktaydı.
Gar'daki büyük lokanta ise binanın saat kulesi cephesindeydi.Lokantaya uzun mermer merdivenlerle çıkılıyordu.
Yedikule'de yapımına başlanan demiryolu Yenikapı'ya geldiği zaman hattın, Sarayburnu'na kadar uzanan Topkapı Sarayı bahçesinden geçirilmesi konusu uzun tartışmalara yol açmış,Abdülaziz'in izniyle hat Sirkeci'ye ulaşmıştır.
Ancak,Sirkeci'ye ulaşan demiryollarının yapımında istimlak amacıyla tarihi değerine paha biçilemeyen Bizans ve Osmanlı saray ve köşkleri yıkılmış,sahil özeliğini yitirmiştir.
Gar'ın büyük kapısı üstünde bugün mevcut olmayan ama ye
ri bulunan tuğra ile Muhtar Efendi tarafından tanzim edilmiş şu kıt'a yazdırılmıştır.
ri bulunan tuğra ile Muhtar Efendi tarafından tanzim edilmiş şu kıt'a yazdırılmıştır.
Ulu Hakan himmet ederek
Buyruk verdi.
Demiryol için bu gönül çeken
İstasyonu yaptırdı.
Tarihi ilan için çıktı özel bir tren
Sultan Hamit yaptırdı bu süslü ve gönül çeken istasyonu
Buyruk verdi.
Demiryol için bu gönül çeken
İstasyonu yaptırdı.
Tarihi ilan için çıktı özel bir tren
Sultan Hamit yaptırdı bu süslü ve gönül çeken istasyonu
1869 yılında yapım imtiyazı verilen 2000 km .lik Şark demiryollarının milli sınırlar içinde kalan 337 km .lik İstanbul-Edirne ve Kırklareli-Alpullu kesiminin 1888 de bitirilerek işletmeye açılmasıyla İstanbul,Avrupa demiryollarına bağlanmıştır.




























Hiç yorum yok:
Yorum Gönder